4 Kasım 2009 Çarşamba

Coca-Cola Aldatmacası



Çoğumuzun yıllardır süre gelen pazar alışkanlıkları büyük firmaların belirlediğini zaten bilirsiniz. Bu firmalardan biri de Coca-cola. Yok İsrail’ e yardım gidiyor yok tersten bakınca “ Muhammed yok” yazıyor yok sağlığa zararlı diye yıllarca dilden dile dolandı ama çoğunun fark edemediği bir gerçeği şimdi ben dile getireceğim. Buyurun..
  • 330 ml kutu 1,25 lira
  • 450 ml pet 1,40 lira
  • 1 l pet 1,50 lira
  • 1,5 l pet 1,75 lira
  • 2 l pet 2,00 lira
  • 2,5 l pet 2,25 lira
Gördüğünüz üzere ürünlerinin fiyatları birbirine en yakın olan içecek grubudur. Çünkü pazar stratejisi; insanların verebilecekleri maksimum parayı, vermelerine zorlanması üzerine kurulu. Nasıl mı? şöyle:

Coca-cola ürünlerinin üretim aşamasındaki birim maliyetleri neredeyse aynıdır ve en büyük masrafı ambalajlama kısmı tutar. İçtiğiniz kısmın maliyeti en yüksek olan bölümü kullanılan sudur. bu yüzden sadece 450ml kola üretmesi ile 2,5 l kola üretmesinin maliyetleri neredeyse eşittir. Toplam maliyetin büyük kısmını aslında reklam giderleri ve lojistik oluşturur. Lojistik maliyetler içinde dağıtım ağının güzel koordinasyonu sayesinde 1 tane 330ml kola ile 1 tane 2,5 l kolanın tüketiciye ulaştırılma maliyeti nerdeyse eşittir. Reklam maliyetleri ise genel olarak marka tanıtımı olduğu için bu ürünler üzerine genel merkez tarafından konulan pay, apayrı bir konudur. bu ön bilgiler ışığında düşünürsek:

Birim ürün maliyetleri birbirine çok yakın olduğundan, ürünlerin en pahalı olanının satılması hedeflenir. Bu hususta tüketicileri ihtiyaçlarından çok, cebindeki parayla en karlı olanı (sözde kardır bu) almaya yöneltir. örnek verecek olursak;1 litre tüketebilecek olan tüketici için 2,5 l kola ile 2 l kola arasında 50 kuruş, 1 l kola arasında 1 lira fark olduğunu düşünürsek tüketici 1 lira fazla verip 1,5 litre fazla kola alacağını düşünür, fakat ihtiyacından fazla aldığı için kola artacaktır ve israf olacaktır. Çünkü kolanın bilinen doğru dürüst saklama olanağı yoktur ve temel ihtiyaç gibi aynı büyüklükteki kola takip eden günlerde yine gene alınır. Tüketici aradaki ufak fiyat farklarıyla kandırılır ve ihtiyacından fazlasını almaya yöneltilir. Coca-cola tüketicilerin bu yöndeki eğilimini iyi kullanmakta ve bu şekilde karını maksimize etmektedir.

Aslında tüketicilerin bu eğilimini tek kullanan marka değildir Coca-cola, ama ilk başlatan ve en iyi kullananlardan biridir.


Demek o ki markette girdiğiniz vakit fiyat aralıkları arasındaki ufak farklara aldanarak değil, ihtiyaçlarınıza göre ürün satın alacağız.. boşu boşuna paramızı israf etmeyeceğiz.

0 yorum:

Yorum Gönder