17 Eylül 2009 Perşembe

Alın Verin Ekonomiye Can Verin

Şu sıralar revaçta olan bu kampanyayı duymayan-izlemeyen kalmamıştır ama ben yine de siz okurlarıma hatırlatayım;

  • Deniz Gökçe- Ekonomist (bakkal)
  • Yaman Törüner - Merkez Bankası eski Başkanı(oyuncakçı)
  • Akın Öngör - WWF Türkiye Başkanı (simitçi)
  • Meliha Okur - Ekonomi Yazarı (çiçekçi)

Kahramanlarımız esnaf rollerine bürünüp toplumumuza alış-veriş yapması yönünde nasihatlerde bulunup, ekonominin sakız, simit, oyuncak ve gül alınarak canlanacağını savunuyorlar. Detayları merak eden okuyucular www.ekonomiyecanverin.com adresinden kampanya reklamlarını izleyebilirler.

Reklamı hatırlattığımıza göre gelelim meselenin can alıcı kısımlarına. Oyuncakçı amcayla başlayalım; amcamız içeriye giren çocuklu müşteriye sanki ne istediğini hissetmişçesine oyuncak gemiyi uzatıyor. Orada bir afalladım, sanırım yılların tecrübesi yahut o oyuncakçının uyguladığı bir uygulama olsa gerek (random oyuncak iteleme uygulaması) diye geçiştiriyorum. Akabinde kadın parayı uzatıyor amcamızın fiş vermemesi de gözümüzden kaçmıyor ve sonra da amcamız başlıyor nasihate… :S reklamın kapanışında ise gelen çocuklara sapıkçasına coşarcasına hitap edişini de kaçırmıyoruz. Çiçekçi ablamız için de diyecek pek çok şey var aslında. Sanki gül satmamak için bağırıyor “almayın çiçeklerimi belanızııı..” der gibi ses tonuna sahip ablacağızımız. Yakınlarından geçen potansiyel müşterilere dikkat ederseniz kafalarını bile çevirmiyor hatta mesafe korumayı abartarak yollarına devam ediyorlar. Yine kapanışta gül almanın ekonomiye getireceği katkıyı anlatmak için terliyor çiçekçi ablamız. Bakkal amca ise sanki bakkalın sahibi değil de orada 10 dakikalığına işini halletmeye giden bakkal sahibinin bıraktığı adam gibi duruyor. Amcamız sakız almamızı öğütlerken bile bir düşünceli, yüzünde ise garip bir mutluluk var ben böle bakkal amca görmedim yahu… Neyse amcamız da klasik sonu dile getirmeyi ihmal etmiyor sakızla dünyaları kurtarıyoruz. Reklamın sonunda ise bilmem ne kaşar geldi diye bağırıyor dışarı doğru ama yüzündeki ifade “gel len kazığımı bir ye de gör” kıvamında :). Simitçi dedemizi de sanki dekor gibi koymuşlar oraya bırakın simit satmayı, hayatında simitçiden simit almış bir hali bile yok. Reklamın sonunda “gevrek” diye bağırırken yüzündeki ifadeye dikkat edin arkadaşlar! Evet o pis sırıtmayı siz de fark ettiniz değil mi? :)

Kahramanlarımızın genel olarak performansı vasatın da altında (siz Amerikalılar ne diyor hmm “sucksss”). Arkadaşım tamam profesyonel oyuncu değilsiniz de içinizde hiç mi amatör ruh yok? Hiç mi gidip bakkal amcadan alışveriş yapmadınız? Hiç mi oyuncakçıya gitmediniz? Hiç mi simitçi, çiçekçi görmediniz ey dünyalı dostlar? Reklam, insanlara o kadar bayat geliyor ki insanlar içindeki mesajı direkt kötü algılıyor. Ben kendi adıma izlediğimde "bunlar bizi aptal yerine mi koyuyor ulan" diyorum. Bir reklam projesi bu kadar mı bayat olur, bu kadar mı kötü satılır kardeşim... Yetkili merci diye sağdan soldan ekonomist, kurumda başkanlık yapmış insanları toparlamak yerine gerçekten bir bakkal, çiçekçi oynatılabilirmiş… neysem..

Gelelim kampanya reklamının verdiği mesaja. Benim anladığım “Bakın bizler yetkili mercileriz. Dediklerimiz bir gram doğru olsaydı şimdi ya simitçi, ya çiçekçi olurduk. Bakın halimize şöyle bir gözümüze bakın biz bile inanmıyoruz, dediklerimize aldanmayın o kadar yüksek yerlere gelip bunları dediğimize biz bile şaşıyoruz. Tuzum var diye seslendiler, biz de salatalıklarımızı aldık geldik hepsi bu yoksa sakız satmayla ekonomi mi düzelir arkadaş…” şeklinde iyimser. Ya da bu ağabeylerimiz ablalarımız cidden ekonomiden zerre çakmıyorlar, o mevkilere şans eseri gelmişler…

Arkadaşım, ekonomi hiç böyle reklam kampanyalarıyla düzelir mi? Tamam Keynes-meynes görmüşsün, para döngüsünün ekonomiyi canlandıracağını akıl etmişsin de milletin cebinde kaç kuruş var bir haber kalmışsın. Sen mevcut kaynaklarını yönlendir halka, onların cebine para girsin akabinde gitsinler sakız, simit alsınlar… Elin ülkeleri vergi indirimleri, kredi olanakları sağlarken sen kampanya diye milleti ebleh yerine koy… Poff içim daraldı ağabeyler. Daha bir şey demiyorum ben.

Bu da kampanyayı tii’ye alan amatör bir çalışma. Bu çocuğun ismini bir yere not alsın bu ekonomistler:)

0 yorum:

Yorum Gönder